Jicama

Jicama – zelenina – význam, účinky a riziká

Jicama, vyslovované „hi-kama“, je chrumkavá, sladká koreňová zelenina pochádzajúca z Mexika. Podobá sa veľkej repe alebo zemiaku s hnedou šupkou a často sa nazýva mexická fazuľa jama alebo mexická repa. Vďaka svojej chrumkavej, jablkovej štruktúre a sladkej, orechovej chuti je obľúbenou voľbou v rôznych kuchyniach.

História a pôvod

Jicama je už stáročia základom mexickej a stredoamerickej stravy. Jej pestovanie siaha až do predkolumbovskej éry. Aztékovia a Mayovia oceňovali jicamu pre jej výživovú hodnotu a osviežujúcu chuť, najmä v horúcom podnebí.

Kulinárska popularita

Popularita jicamy sa celosvetovo zvýšila, najmä v kruhoch, ktoré sa zaoberajú zdravou výživou a kulinárstvom. Vďaka svojej všestrannosti v sladkých aj slaných jedlách a jedinečnej štruktúre sa stala obľúbenou medzi kuchármi a domácimi kuchárkami.

PREKVAPENIE! Ďakujeme, že čítate naše články a vzdelávate sa! Ako odmenu a pochvalu vám dávame zľavový kód "čítam", ktorý môžete využiť v našom e-shope TU a získate 3% zľavu na celú objednávku. Doprajte si k čítaniu našich článkov a k odpočinku s našimi produktmi kávičku alebo čaj!

Nutričný profil

Zdravotné výhody jicamy

  • Vysoký obsah vlákniny: Jicama je bohatá na vlákninu, ktorá podporuje zdravie tráviaceho traktu a pravidelnosť.
  • Vitamíny a minerály: Je dobrým zdrojom vitamínu C, draslíka a železa.
  • Nízkokalorická varianta: Jicama má nízky obsah kalórií, vďaka čomu je skvelým občerstvením pri regulácii hmotnosti.

Porovnanie s inou zeleninou

Jicama vyniká medzi ostatnými druhmi zeleniny jedinečnou kombináciou nízkeho obsahu kalórií, vysokého obsahu vlákniny a bohatého obsahu vitamínov. Je hydratačnejšia ako mnohé druhy koreňovej zeleniny a ponúka odlišnú textúru a chuťový profil.

Kulinárske využitie

Príprava a lúpanie jicamy

Príprava jicamy zahŕňa olupovanie hrubej vláknitej šupky, ktorá je nejedlá. Dobre to zvládne škrabka na zeleninu alebo ostrý nôž, ktorý odhalí šťavnatý a chrumkavý vnútrajšok.

Surová vs. varená jicama

Jicama je chutná v surovom aj varenom stave. V surovom stave dodáva šalátom a polievkam chrumkavosť. Uvarená je mäkká a má mierne sladkú, orechovú chuť.

Obľúbené jedlá a recepty

  • Jicama šalát: Často sa podáva s limetkovou šťavou a čili práškom ako osviežujúca príloha.
  • Jicama hranolky: Pečené alebo vyprážané sú zdravšou alternatívou tradičných hranolčekov.
  • Jicama v mexickej kuchyni: Používa sa do tacos, šalátov a ako príloha.

Pestovanie a zber

Vhodné podnebie pre jicamu

Jicame sa darí v teplom tropickom podnebí. Vyžaduje si dlhé vegetačné obdobie, preto je vhodná do oblastí s horúcim letom.

Výsadba a starostlivosť

  • Požiadavky na pôdu a slnečné svetlo: Jicama uprednostňuje dobre odvodnenú pôdu a plné slnečné svetlo.
  • Ochrana proti škodcom: Pravidelná kontrola a prirodzené metódy ochrany proti škodcom pomáhajú udržať zdravý rast.
  • Tipy na zber a skladovanie:** Zberajte, keď sú hľuzy zrelé; skladujte ich na chladnom a suchom mieste.

Úloha jicamy v zdravej výžive

Regulácia hmotnosti

Vďaka nízkemu obsahu kalórií a vysokému obsahu vlákniny je jicama ideálna pre diéty na reguláciu hmotnosti. Poskytuje pocit sýtosti pri menšom množstve kalórií.

Zdravie tráviaceho traktu

Vláknina v jicame podporuje zdravé trávenie a môže zabrániť zápche. Je výborným doplnkom stravy zameranej na dobré trávenie.

Potenciál pre kontrolu cukru v krvi

Jicama má nízky glykemický index, takže je vhodnou voľbou na udržiavanie stabilnej hladiny cukru v krvi. Vďaka tomu je skvelou voľbou pre diéty vhodné pre diabetikov.

Zaradenie jicamy do rôznych diét

Všestrannosť jicamy umožňuje jej zaradenie do rôznych diét. Je vhodná pre vegánske, bezlepkové a nízkosacharidové diéty, ktorým dodáva výživu aj chuť.

Kulinárske tipy a triky

Osvedčené postupy pri príprave jedál z jicamy

Pri varení jicamy je najlepšie zachovať jej chrumkavosť. Ideálne sú krátke spôsoby varenia, ako je smaženie za stáleho miešania alebo blanšírovanie.

Chuťové kombinácie

Jicama sa dobre kombinuje s citrusmi, čili a bylinkami. Výborne sa hodí aj k pikantným príchutiam v miešaných jedlách a dusených jedlách.

Textúra a chuť

Jicama môže svojou textúrou dodať jedlám osviežujúci chrumkavý nádych. Jej jemná, mierne sladká chuť dopĺňa sladké aj slané prísady.

Zhrnutie

Jicama je všestranná, výživná a chutná zelenina, ktorú sa oplatí v kuchyni preskúmať. Jej jedinečná textúra a chuť spolu s mnohými zdraviu prospešnými látkami z nej robia aj cenný doplnok do rôznych jedál. Či už chcete obohatiť svoje šaláty, vytvoriť zdravšie občerstvenie alebo objavovať nové chute, jicama je vynikajúcou voľbou.

Časté otázky o jicame

Je jicama druh zemiaka?
Nie, jicama nie je druh zemiaka. Je to koreňová zelenina podobného vzhľadu, ale líši sa textúrou, chuťou a obsahom živín.

Môžete jesť šupku jicamy?
Nie, šupka jicamy je tvrdá a nejedlá. Pred konzumáciou dužiny zeleniny by sa mala olúpať.

Súvisia s jicamou nejaké alergie?
Alergie na jicamu sú zriedkavé. Osoby s existujúcimi potravinovými alergiami by ju však mali prvýkrát konzumovať opatrne.

Ako mám jicamu skladovať, aby zostala čerstvá?
Skladujte jicamu na chladnom a suchom mieste. Po rozkrojení ju zabaľte do igelitu a uložte do chladničky, aby sa zachovala jej čerstvosť.

Aké sú kreatívne spôsoby použitia jicamy v jedlách?
Jicama sa dá nakrájať na plátky na šable, na kocky na šaláty alebo na plátky na chrumkavé sendviče. Výborne sa hodí aj na miešanie alebo ako náhrada zemiakov s nízkym obsahom uhľohydrátov.